beescrap.pl

Lifestyle Blog

wady i zalety outsourcingu
Lifestyle

Wady i zalety outsourcingu – czy warto angażować we własny biznes firmy zewnętrzne?

Wielka popularność outsourcingu to w Polsce zjawisko dosyć nowe, a samo rozwiązanie posiada zarówno wielu zwolenników, jak i wrogów. Uwielbiane przez pracodawców, często znienawidzone jest przez pracowników po obu stronach. Jakie są wady i zalety outsourcingu i czy warto się nim zainteresować?

Czym jest outsourcing?

Outsourcing jest niczym innym, jak powierzeniem zadań we własnej firmie osobom, których pracodawcą jest inna firma, najczęściej funkcjonująca w ramach tej samej branży. Celem outsourcingu jest często obniżenie kosztów, gdyż firmie, która przysyła pracowników, płaci się najczęściej mniej, niż własnym pracownikom, a do tego jakość ich pracy wcale nie jest gorsza, bywając często lepszą.

Outsourcing a koszty

Outsourcing wielu firmom pozwala zaoszczędzić spore pieniądze na wypłatach dla pracowników, gdyż nie tylko tym z firm zewnętrznych płaci się mniej, ale często są oni też skierowywani do wykonania zadań, których nie mogą lub nie chcą wykonywać stali pracownicy.

Wiele firm angażuje przedsiębiorstwa zewnętrzne w zadania, które nie należą do głównych w danej firmie i często mają one charakter sezonowy lub jednorazowy. Gdyby nie outsourcing, przedsiębiorstwa musiałyby zatrudniać dodatkowych pracowników, którzy po wykonaniu danego zlecenia staliby się niepotrzebni.

Pracowników z firm zewnętrznych kieruje się też do zadań mniej wdzięcznych lub takich, które są żmudne i zabierają cenny czas, który pracownicy firmy własnej mogliby przeznaczyć na bardziej ambitne zadania.

W ramach outsourcingu można jednak także przyjąć do swojej firmy wysoko wykwalifikowanych specjalistów, których rady i sugestie mają znacznie usprawnić zachodzące w niej procesy, tak więc nie należy go utożsamiać tylko z szukaniem pracowników z zewnątrz do wykonywania mniej wdzięcznych i mało ambitnych zadań.

Wady outsourcingu

Outsourcing, chociaż ceniony przez pracowników, posiada też wiele wad. Wpuszczając do swojego przedsiębiorstwa osoby z zewnętrznej firmy, psuje się często charakterystyczną, ciepłą jej atmosferę, w której wszyscy się znają i sobie ufają. Pomiędzy jej pracownikami a osobami z zewnątrz często dochodzi do konfliktów i różnego rodzaju niechęci, zwłaszcza wtedy, gdy pracownik firmy zewnętrznej otrzymuje wyższe wynagrodzenie, co czasami się zdarza.

Zaangażowanie osób z zewnątrz to także narażanie własnej firmy na wyciek informacji – nie każde przedsiębiorstwo chce, by niezaufane osoby z zewnątrz wiedziały, co się w nim dzieje i poznały też jego klientów i innych kontrahentów.

Ostatnią, ale dość znaczną wadą, jest to, że pracownicy firm zewnętrznych często są mało zmotywowani do pracy i nie zależy im na niej tak, jak stałym pracownikom danego przedsiębiorstwa, gdyż nie są oni z nim w żaden sposób związany. Bardzo często nic ich z nim nie łączy, a w razie jakichkolwiek problemów w relacjach z innymi pracownikami, potrafią z dnia na dzień przestać przychodzić do danej firmy, do czego mają pełne prawo, jeżeli w umowie z firmą zewnętrzną nie ma klauzuli o tym, że muszą oni uprzedzić odpowiednio wcześniej, że chcą odejść.

Wady i zalety outsourcingu są tak liczne, że każda osoba decyzyjna w firmie powinna dokładnie rozważyć wszystkie plusy i minusy w oparciu o charakterystykę danego miejsca, a czasami lepiej jest powierzyć dodatkowe zadania własnym pracownikom, motywując ich premiami czy możliwością wzięcia dodatkowych wolnych dni w luźniejszym okresie w branży.